At skrive digte i begynderundervisningen er en god og kreativ måde at gå til sproget på. Dermed er der mindre fokus på korrektheden (grammatik) og mere fokus på elevens kunstneriske frihed. Man kan følge en slags skabeloner, når man skriver digte. Det kunne være et diamantdigt, et akrostikon, et mesostikon m.fl..
TYPE 1: Diamant
Die Welle
blau
wie das Meer
der Himmel und der Matrose
wie mein Hut
blau
Digtet kaldes et diamantdigt på grund af formen. Benyt andre farver og ting i digtet.
- Skriv Navn på digt.
- 1. verselinie – Består af en farve, et ord
- 2. verselinie – Noget, som har din farve, tre ord
- 3. verselinie – Flere ting, der har din farve, fem ord
- 4. verselinie – Om f.eks. dig og din ting, tre ord
- 5. verselinie – Et afsluttende ord
TYPE 2: Akrostikon
Et akrostikon er et digt, hvor de forreste eller sidste bogstaver i hver linje, eller i tilfælde af at det er en bog, hver side, danner ét, flere ord eller anden sammenhæng.
Skriv en sætning/et ord nedad. Man skal få de første bogstaver i hvert vers til at være startbogstaver i en sætning og samtidig danne et ord nedad.
T eufel ist draußen
R egen fliegt an dem Fenster.
O hne Licht geht das nicht.
E ine Scheibe wird zerbrochen.
L esen kann ich nicht.
S chade das du nicht wach bist.
Type 3: Mesostikon
Et mesostikon er en ordrække, hvor et el. flere bogstaver på en bestemt plads inde i ordene læst lodret danner et ord. Det er i princippet det samme som Akrostikon. Det lodrette ord behøver dog ikke være dannet af startbogstaverne.
TYPE 4: Lav din egen digt-skabelon.
Lad eleverne lave deres egen digtskabeloner. Først laver de det og dernæst laver de digte via hinandens skabeloner.
Et eksempel:
- Skriv digtets navn
- 1. verselinie – består af en farve, 3 ord
- 2. verselinie – En årstid, 4 ord
- 3. verselinie – Et sted, 5 ord
- 4. verselinie – En beklædningsgenstand, 3 ord
- 5. verselinie – En kropsdel, 4 ord.
- 6. verselinie – To ord fra hverdagen, 5 ord.