Sænke slagskib
Sænke-slagskib, Battleship, Schiffe versenken eller Bataille navale… Uanset fag kan du bruge denne aktivitet, når du vil træne alfabetet, stavning og ordforråd med eleverne. Den kræver dog, at eleverne er i stand til at aflæse et koordinatsystem. Når eleverne spiller, bruger de den mundtlige udtryksfærdighed, men skal også være aktivt lyttende, så flere kompetencer er i spil, og samtidig er aktiviteten sjov og engagerende.
Sådan gør du:
Eleverne arbejder sammen i par. I hvert par/i klassen aftales fem ord, som der skal fokuseres på i spillet. Hver elev får en kopi af vedhæftede dokument, og i øverste skema placerer hver elev de aftalte fem ord ind – enten vandret eller lodret – uden at makkeren ser placeringen. Eleverne skal nu spille mod hinanden og forsøge via “skud” at afdække, hvor makkeren har placeret hans/hendes ord. Der skiftes til at spørge til et bestemt felt, og for hvert skud fører eleverne regnskab i nederste skema, så de kan huske, hvilke felter de har spurgt ind til.
På forhånd repeteres/indøves alfabetet samt anvendelige vendinger, fx:
“What do you have in 2B?” – “I have nothing”/ “It’s a hit. I have an F” – “It’s your turn”.
“Was hast du in 2B? – “Ich habe nichts”/ “Volltreffer. Ich habe ein F” – “Du bist dran”.
“Tu as quoi au 2B?” – “J´ai rien”/”Touché. J´ai un F” – “A ton tour”.
Spillet fortsætter, indtil den ene elev har ramt alle felterne med makkerens skibe.
Alternativ: Man kan evt. aftale, at hver spiller også må placere fem bomber ind på sin plade. Hver elev har fem liv. Hvis en bombe rammes, mistes et liv, og når en elev har mistet alle fem liv, har han/hun tabt spillet – uanset hvordan det er gået med at ramme skibe.
Dokument til udprint