Interview i tysk
Denne aktivitet kan bruges til at lade eleverne interviewe hinanden og efterfølgende præsentere hinanden.
Sådan gør du
Hvert hold får 5 min til at gå sammen parvis og interviewe hinanden. De skal tage noter. De skal derefter lave et referat om den elev fra klassen, som de har interviewet. Når alle er færdige med at skrive referatet, så starter den ene elev i gruppen med at stille sig bagved den anden elev, som han/hun har interviewet og fortæller da om personen. Sætter sig ned bagefter og næste i rækken kan komme for. Eleverne behøver ikke stå op, når de interviewer hinanden. De kan også bare interviewe deres sidemakker. Man kan lave aktiviteten med jævne mellemrum og ikke nødvendivis lade alle elever præsentere hinanden, da det tager en del tid.
KOMMUNIKATION
FRAGE – DE | SPØRGSMÅL – DK | ANTWORT – DE | SVAR – DK | ||||
1 | Guten Tag! | Goddag! | Guten Tag! | Goddag! | |||
2 | Wie ist dein Name? | Hvad er dit navn? | Mein Name ist… | Mit navn er … | |||
3 | Wie heißt du? | Hvad hedder du? | Ich heiße … | Jeg hedder… | |||
4 | Wie buchstabiert man deinen Namen? | Hvordan staver man dit navn? | Ihn buchstabiert man so … | Det staver man sådan … | |||
5 | Wie alt bist du? | Hvor gammel er du? | Ich bin … Jahre alt. | Jeg er … år gammel. | |||
6 | Kann ich deine Telefonnummer haben? | Kan jeg få dit telefonnummer? | Ja, meine Telefonnummer ist … | Ja, mit telefonnummer er … | |||
7 | Heißt dein/deine (Familienmitglied) …? | Hedder din (familiemedlem) ….? | Ja oder Nein, mein/meine (Familienmitglied) heißt … | Ja eller nej, min (familiemedlem) hedder … | |||
8 | Wie heißt dein/deine (Familienmitglied) …? | Hvad hedder din (familiemedlem)? | mein/meine (Familienmitglied) heißt … | Min (familiemedlem) hedder … | |||
9 | Ich habe keine/kein (Familienmitglied/Telefon) | Jeg har ingen (familiemedlem/telefon) |
REFERAT
FRAGE – DE | SPØRGSMÅL – DK | ||||||
1 | Sein/Ihr Name ist | Hans/Hendes navn er … | |||||
2 | Man buchstabiert es … | Man staver det … | |||||
3 | Er/Sie ist … Jahre alt. | Han/Hun er … år gammel. | |||||
4 | Seine/Ihre Telefonnummer ist … | Hans/Hendes telefonnummer er … | |||||
5 | Sein/Seine Ihr/Ihre (Familienmitglied) heißt … | Hans/Hendes (familiemedlem) hedder … |